Ψαλτική Τέχνη (Βυζαντινή μουσική)


Αιτητής:

Πολιτιστικό Κέντρο Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ και Κυπριακή Επιτροπή Βυζαντινών Σπουδών

Ενδιαφερόμενες κοινότητες (σχετικοί φορείς και συνεχιστές του στοιχείου):

Εκκλησία της Κύπρου και Ιερές Μητροπόλεις, Καθεδρικός ναός του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, Ναοί Ι. Μητροπόλεων, ενοριών και μονών, Ιερατική και Θεολογική Σχολή Εκκλησίας της Κύπρου, Σχολές Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής, Χοροί Ιεροψαλτών και Χορωδίες Βυζαντινής Μουσικής, Μουσικά Σχολεία, Ωδεία, Πανεπιστήμια, κλήρος και εκκλησίασμα, θεολόγοι, Πολιτιστικό Κέντρο Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ, Βυζαντινό Μουσείο Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’, Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου, Πολιτιστικό Ίδρυμα «Αρχάγγελος» Ιεράς Μονής Κύκκου, Πολιτιστικό και Περιβαλλοντικό Ίδρυμα της Ιεράς Μητροπόλεως Μόρφου, Κυπριακή Επιτροπή Βυζαντινών Σπουδών, Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών, Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών, κ.ά..

Πεδίο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς:

Προφορικές παραδόσεις και κοινωνικές πρακτικές, τελετουργίες και εορταστικές εκδηλώσεις

Έτος εγγραφής:

2017

Γεωγραφική κατανομή:

Παγκύπρια γεωγραφική κατανομή στοιχείου (αγροτικές και αστικές περιοχές) και γειτονικά Πατριαρχεία και Αρχιεπισκοπές (Ορθόδοξες Εκκλησίες της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Αλβανίας και των Αραβοφώνων Ορθοδόξων Εκκλησιών). Λατρευτικοί χώροι (ναοί και μοναστήρια) αλλά και χώροι κοσμικού χαρακτήρα θρησκευτικού, μουσικού, πολιτιστικού προσανατολισμού (π.χ. Ιερατικές και θεολογικές σχολές, σχολές βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής, μουσικά σχολεία, ωδεία, πολιτιστικά ιδρύματα, επιμορφωτικά κέντρα Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, συναυλιακοί χώροι).

Σύντομη περιγραφή:

Με ζωή 2000 και πλέον χρόνων, η ψαλτική τέχνη (γνωστή και ως βυζαντινή μουσική), άρρηκτα συνδεδεμένη με την πνευματική ζωή της Εκκλησίας και τη θρησκευτική λατρεία, θεωρείται ένα σπουδαίο είδος φωνητικής μουσικής παράδοσης, με εξέχουσα οικουμενική αξία. Αποτελεί τμήμα των κοινών εκκλησιαστικών μουσικών παραδόσεων που αναπτύχθηκαν στον γεωγραφικό χώρο της Ανατολικής Ρωμαϊκής (Βυζαντινής) Αυτοκρατορίας (Ορθόδοξες Εκκλησίες της Κύπρου, της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Αλβανίας και των Αραβοφώνων Ορθοδόξων Εκκλησιών).

Χρησιμοποιώντας το λόγο, επενδυμένο με μουσική, αποτελεί μέχρι και τις μέρες μας το κύριο μέσο επικοινωνίας της θρησκευτικής λατρείας των κατοίκων του τόπου μας. Ως τέχνη, αποτελεί έκφανση του βυζαντινού και μεταβυζαντινού πνεύματος και πολιτισμού, με επιδράσεις από την αρχαία ελληνική, συριακή, αλλά και εβραϊκή θρησκευτική παράδοση και διανύει μια τεράστια πολιτιστική διαδρομή δια μέσου των αιώνων, αποτυπώνοντας στοιχεία της ιδιοσυγκρασίας και των κατοίκων της Κύπρου.

Η δια ζώσης διδασκαλία της ψαλτικής τέχνης εντάσσει την ψαλτική ως ένα σημαντικό είδος προφορικής παράδοσης (μουσική και θρησκευτική ποίηση). Είναι αυστηρά μονοφωνική (με εξαίρεση τη χρήση του ισοκράτη), με χορικό και αντιφωνικό χαρακτήρα και ρυθμική πολυμορφικότητα. Χρησιμοποιεί την Οκτώηχο, τους οκτώ εκκλησιαστικούς τρόπους (Ήχους). Η απουσία οργανικής συνοδείας και το παρασημαντικό σύστημα σημειογραφίας που χρησιμοποιείται στην ψαλτική, αποτελούν επιπλέον χαρακτηριστικά της γνωρίσματα. Το σύστημα της σημειογραφίας είναι μοναδικό στο είδος του – αποτελεί μια αυτοτελή μουσική γλώσσα, πέρασε δε διάφορα στάδια εξέλιξης φτάνοντας μέχρι τις μέρες μας. Συνδέεται άρρηκτα με το δημοτικό τραγούδι, τον κοσμικό-δημοτικό κλάδο της βυζαντινής μουσικής παράδοσης. Στην Κύπρο αλλά και αλλού χρησιμοποιήθηκε για να καταγράψει τη ζώσα δημοτική προφορική παράδοση.

Η ψαλτική τέχνη έχει συνδεθεί με την ανδρική φωνή. Ωστόσο οι γυναίκες ψάλτριες,  συνηθίζονται στα γυναικεία μοναστήρια, αλλά και στις σύγχρονες χορωδίες. Πρωταρχικοί φορείς της ψαλτικής τέχνης σήμερα είναι το ιερατείο (πατριάρχες, αρχιεπίσκοποι, αρχιερείς, ιερείς, διάκονοι), οι μοναχοί και οι μοναχές και ιδιαίτερα οι πρωτοψάλτες, ψάλτες, δια μέσου των οποίων οι πιστοί προσεύχονται και εξυμνούν τον Τριαδικό Θεό. Επιπλέον, η μακραίωνη αυτή παράδοση διατηρείται και μεταλαμπαδεύεται ανάμεσα στο πλήρωμα της εκκλησίας, καθηγητές και σπουδαστές θεολογίας, μουσικολόγους, σπουδαστές της βυζαντινής μουσικής, χοράρχες και χορωδούς. Η πλούσια κιβωτός της βυζαντινής μουσικής που η ψαλτική τέχνη διατηρεί, αποτελεί πεδίον έρευνας και από ερευνητές άλλων ειδικοτήτων (αρχαιολόγοι, παλαιογράφοι, εθνομουσικολόγοι κ.ά).

Αναλυτική περιγραφή:

Η άμεση σχέση της ψαλτικής τέχνης με την Ορθόδοξη Εκκλησία, καταδεικνύει ότι αυτή αναπτύχθηκε και εδραιώθηκε στις περιοχές όπου πρωτοεξαπλώθηκε η χριστιανική Εκκλησία και στα μεγάλα της εκκλησιαστικά κέντρα. Πρωτίστως, στον γεωγραφικό χώρο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, με επίκεντρο την πρωτεύουσά της, την Κωνσταντινούπολη, και κεντρικό φορέα αυτής της τέχνης τη λειτουργική ζωή στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Αγία Σοφία, στην Μοναστική Κοινότητα του Αγίου Όρους με την ακατάπαυστη λειτουργική ζωή, και στις κατά τόπους Εκκλησίες, όπως της Κύπρου, της Αντιόχειας, των Ιεροσολύμων, της Αλεξάνδρειας, κλπ. 

Έτσι, ταυτόχρονα με την εξέλιξη και τη γενικότερη οργάνωση της λειτουργικής ζωής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η ψαλτική τέχνη συμπορεύεται και αναπτύσσεται παράλληλα με τη λατρευτική ζωή και τη διαμόρφωση του υμνολογίου. Όπως κάθε ζωντανή παράδοση, η ψαλτική γνώρισε σημαντικές αλλαγές κατά τη μακρά ιστορία της, σε συνάρτηση με ιστορικούς, θεολογικούς και τελετουργικούς παράγοντες, μέχρι να πάρει βαθμιαία τη σημερινή της μορφή.

Η τέχνη της μονοφωνικής μουσικής απόδοσης των θρησκευτικών ύμνων χωρίς μουσικά όργανα μεταδιδόμενη από γενιά σε γενιά διατηρεί ένα τεράστιο πλούτο αφού παρουσιάζει διαχρονικότητα και ανθεκτικότητα. Η ψαλτική τέχνη μέσα από την εξελικτική διαδικασία που επιφέρει ο χρόνος, με τις αλλαγές, τις προσθήκες, τις συντμήσεις, τις αφαιρέσεις, τη νέα παραγωγή κλπ., παραμένει πιστή στην παράδοση. Τα κύρια χαρακτηριστικά της τέχνης αυτής έχουν παραμείνει αναλλοίωτα ανά τους αιώνες: 1) Φωνητική μουσική χωρίς συνοδεία οργάνων. Η χρήση των οργάνων (π.χ. ταμπουράς, ψαλτήριο) περιορίζεται κατά περίπτωση στη διαδικασία της εκμάθησης, 2) Αυστηρά μονοφωνική μουσική: Η εναρμόνιση της μελωδίας περιορίζεται στη χρήση ισοκρατήματος, 3) Τροπική μουσική με χρήση της Οκτώηχου (οκτώ εκκλησιαστικοί τρόποι που ονομάζονται ήχοι) και του φυσικού κουρδίσματος, με βάση τη σειρά των αρμονικών. 3) Ελεύθερος και μεταβαλλόμενος ρυθμός, ο οποίος καθορίζεται από τον τονισμό των λέξεων, 4) Παρασημαντική σημειογραφία (οι φθόγγοι που χρησιμοποιούνται δεν ορίζουν συγκεκριμένο ύψος αλλά σχετικό, ενώ ειδικοί χαρακτήρες καθορίζουν τη χρονική διάρκεια και την συναισθηματική έκφραση).

Η ιστορία της ψαλτικής ανάγεται ήδη στους πρώτους αποστολικούς χρόνους και κινήθηκε παράλληλα με την ανάπτυξη της υμνογραφίας αφού αρχικά επένδυσε παλαιοδιαθηκικά κείμενα (ψαλμούς του Δαυίδ). Σημειογραφικά την βλέπουμε σε παπύρους του 3ου αι. και κατόπιν σε περγαμηνά χειρόγραφα, χαρακτηρισμένη ως παλαιοβυζαντινή γραφή. Περνώντας από διάφορα στάδια εξέλιξης και εξήγησης χαρακτηρίζεται ως μεσοβυζαντινή σημειογραφία μετά την Άλωση και τελικά ως νεοβυζαντινή μετά τον 18ο αι. Το 1814 οι μεγάλοι μεταρρυθμιστές της Βυζαντινής μουσικής σημειογραφίας Χρύσανθος εκ Μαδύτων, Γρηγόριος ο Πρωτοψάλτης και Χουρμούζιος ο Χαρτοφύλακας εισάγουν τη νέα μέθοδο γραφής (παρασημαντική) των εκκλησιαστικών ύμνων. Την ίδια περίοδο στην Κύπρο ο αρχιεπίσκοπος Κυπριανός, έστειλε στην Κωνσταντινούπολη κληρικούς να μάθουν την νέα μέθοδο, την οποία δίδαξαν αργότερα στο νησί. Σημαντικές φυσιογνωμίες για την εξέλιξη της ψαλτικής τέχνης στην Κύπρο στα τέλη του 19ου και αρχές 20ού αιώνα είναι οι Οικονόμος Χαράλαμπος και Στυλιανός Ελευθεριάδης (Χουρμούζιος), οι οποίοι διακρίθηκαν για τη διδασκαλία τους και την συγγραφική τους δράση. Συνεχιστής του έργου τους και σημαντικός μελετητής της βυζαντινής μουσικής της Κύπρου ήταν ο άρχων Πρωτοψάλτης της Εκκλησίας της Κύπρου, Θεόδουλος Καλλίνικος (1904-2004). Με την επίσης πλούσια συγγραφική του δράση, αλλά και με την έρευνα, τις εκπομπές του στο ραδιόφωνο, και τις ηχογραφήσεις του, κατέγραψε την εκκλησιαστική και τη δημώδη βυζαντινή μουσική παράδοση της Κύπρου και την παρέδωσε στις νεότερες γενιές.

Σήμερα, ο κεντρικός χώρος μετάδοσης της ψαλτικής τέχνης, είναι ο ιερός ναός, στον οποίο τελούνται οι λατρευτικές ακολουθίες της Εκκλησίας με τους θρησκευτικούς ψαλμούς, προσευχές, δεήσεις, αγιογραφικά αναγνώσματα και ύμνους και είναι συνυφασμένος  με τα σπουδαιότερα γεγονότα της ζωής του κάθε Χριστιανού. Η τέλεση της Θείας Λειτουργίας, των Μυστηρίων, αλλά και των σημαντικών θρησκευτικών τελετών της κοινότητας, όπως η βάπτιση, ο γάμος, η κηδεία, καθώς και η συμμετοχή των πιστών στις μεγάλες  θρησκευτικές εορτές προσδίδουν στον ναό κεντρικό ρόλο στη ζωή της κοινότητας των πιστών. Ο ναός αναγκαστικά καθίσταται ο χώρος στον οποίο η ψαλτική τέχνη, μεταδίδεται  κυρίως εμπειρικά, δηλαδή με την εφαρμογή της στην πράξη. Η διδασκαλία της ψαλτικής τέχνης προηγείται πάντοτε της εμπειρικής πράξης σε σχολές ψαλτικής ή με τη μαθητεία σε καταξιωμένους ή πεπειραμένους ψάλτες. Η ακουστική και η εμπειρική εκμάθηση της ψαλτικής αποτελεί ουσιαστικό κομμάτι της σωστής εκπαίδευσης των ψαλτών, αφού η γραπτή απόδοση των ύμνων και ψαλμών μέσω της παρασημαντικής σημειογραφίας είναι περιγραφική και διασώζει κυρίως τα βασικά τους στοιχεία.

Στην σύγχρονη Κύπρο του 21ου αιώνα, η ψαλτική τέχνη εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό ρόλο στη θρησκευτική ζωή των Κυπρίων και συμβάλλει στην ανάπτυξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και της μουσικής εκπαίδευσης γεφυρώνοντας χιλιόχρονες πολιτιστικές αξίες με τις ανάγκες του σήμερα. 

Σε δύσκολους καιρούς, η ανάγκη για επιστροφή στις ρίζες, στην παράδοση και τις αξίες καθίσταται ακόμα πιο έντονη. Αντίστοιχα με την επιστροφή στην παραδοσιακή βυζαντινή αγιογραφία (Νεοαναγεννησιακή και Νεοβυζαντινή τέχνη), παρουσιάζεται ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον μελέτης και διάδοσης της παραδοσιακής βυζαντινής μουσικής (εκκλησιαστικής και κοσμικής) όχι μόνον από τους άμεσα ενδιαφερόμενους φορείς, αλλά και από ερευνητές με συγγενή ενδιαφέροντα. 

Η ψαλτική τέχνη γνωρίζει ιδιαίτερη ώθηση χάρη στη λειτουργία και δράση: 1) πανεπιστημιακών σχολών θεολογίας, αλλά και ιερατικών σχολών, 2) σχολών βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής, 3) χορών ιεροψαλτών και χορωδιών βυζαντινής μουσικής. Παράλληλα, στη διάδοση της ψαλτικής τέχνης συντείνει η μελέτη και η διοργάνωση εκδηλώσεων και επιστημονικών συνεδρίων από πολιτιστικά και ερευνητικά κέντρα, ιδρύματα και μουσεία, ενώ η διάδοσή της στους νέους προωθείται και μέσω της ένταξης του μαθήματος της βυζαντινής μουσικής στα μουσικά σχολεία της Κύπρου.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ψαλτική τέχνη σήμερα, παρά την ώθηση που παρατηρείται, οφείλονται στην ιδιαίτερη σύνδεση της ψαλτικής τέχνης με τη λειτουργική ζωή και τη μειωμένη συμμετοχή των πιστών στη θεία Λειτουργία και τα Μυστήρια της Εκκλησίας. Παράλληλα η χρήση στην ψαλτική τέχνη αρχαίων και μεσαιωνικών κειμένων προκαλεί δυσκολία στον σύγχρονο άνθρωπο να κατανοήσει τα ψαλλόμενα. Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ψαλτική τέχνη είναι το μειωμένο ενδιαφέρον για την εκμάθηση ή ακρόαση της μουσικής αυτής, αφού στις μέρες μας έχουν επικρατήσει διάφορα είδη της δυτικοευρωπαϊκής μουσικής με τα οποία το κοινό νιώθει πιο εξοικειωμένο, αφού προωθούνται μέσω των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας.

Σχετικοί φορείς και οργανώσεις:

 Α. Εκκλησία της Κύπρου και I. Μητροπόλεις 

1. Εκκλησία της Κύπρου

Γραφείο Ενημερώσεως και Επικοινωνίας της Εκκλησίας της Κύπρου

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου

Τ.Θ. 21130, 1502 Λευκωσία

Τηλ.: 22554600/611

Ηλ. ταχ.: office@churchofcyprus.org.cy

Iστότοπος: http://churchofcyprus.org.cy 

 

2. Ιερά Μητρόπολη Πάφου

Τ.Θ. 60054, 8100 Πάφος

Τηλ.: 26821000

Ηλ. ταχ.: metropolis@impaphou.org, Tuxikos@impaphou.org

Iστότοπος: http://www.impaphou.org/ 

 

3. Ιερά Μητρόπολη Κιτίου

Λάρνακα

Τηλ.: 24652269 , 24815032

Ηλ. ταχ.: i.m.kitiou@logosnet.cy.net

Iστότοπος: http://imkitiou.org/ 

 

4. Ιερά Μητρόπολη Κυρηνείας

Αχιλλέως 3

2112 Αγλαντζιά

Τ.θ. 20258, 2150 Αγλαντζιά

Τηλ.: 22444242

Ηλ. ταχ.: i.m.k.@cytanet.com.cy, info@m-kyrenia.org 

 

5. Ιερά Μητρόπολη Λεμεσού

Αγίου Ανδρέου 306,
3304 Λεμεσός

Τηλ.: 25 864300

Ηλ. ταχ.: grammateia.imlemesou@gmail.com

Iστότοπος: http://www.imlemesou.org/ 

 

6. Ιερά Μητρόπολη Μόρφου

Μητροπόλεως 3, 2831 Ευρύχου

Τηλ.: 22932401

Ηλ. ταχ.: info@immorfou.org.cy, internet@immorfou.org.cy

Iστότοπος: http://www.immorfou.org.cy/ 

 

7. Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου

Αγίου Γεωργίου 12

Τ.θ. 34034

5309 Παραλίμνι, Αμμόχωστος

Τηλ.: 23812444

Ηλ. ταχ.: info@imconstantias.org.cy

Iστότοπος: http://www.imconstantias.org.cy/ 

 

8. Ιερά Μητρόπολη Κύκκου και Τυλλυρίας

Τηλ.: 22390681

Ηλ. ταχ.: gramateiakykkos@gmail.com

Iστότοπος: http://imkykkou.org.cy/ 

 

9. Ιερά Μητρόπολη Ταμασού και Ορεινής

Λεωφόρος Σταύρου Στυλιανίδη

2642 Ἐπισκοπειό

Τηλ.: 22465465

Ηλ. ταχ.: imt@imtamasou.org.cy

Iστότοπος: www.imtamasou.org.cy 

 

10. Ιερά Μητρόπολη Τριμυθούντος

Δημητρίου Χάματσου 87

2540 Ιδαλίον

Τ.Θ. 11001, 2550 Ιδάλιον

Τηλ.: 22527000

Ηλ. ταχ.: info@imtrimythountos.org.cy

Iστότοπος: http://www.imtrimythountos.org.cy/ 

 

Β. Ιερατικές και Θεολογικές Σχολές / Πανεπιστημιακές Σχολές 

1. Ιερατική Σχολή «Απόστολος Βαρνάβας» - Εκκλησία της Κύπρου

Χατζηπετρή 85

2057 Στρόβολος

Τηλ.: 22590333, 22590643

Ηλ. ταχ.: ieratiki@cytanet.com.cy

Iστότοπος: http://ieratiki.cy.net

 

2. Θεολογική Σχολή Εκκλησίας Κύπρου

Ισοκράτους 1-7, 1016 Λευκωσία
Τηλ.: 22443055

Ηλ. ταχ.: admissions@theo.ac.cy, info@theo.ac.cy

Iστότοπος: http://theo.ac.cy/

 

3. Τμήμα Θεολογίας και Πολιτισμού, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Μακεδονιτίσσης 46,

2417 Λευκωσία

Ηλ. ταχ.: admissions@unic.ac.cy

Iστότοπος: https://www.unic.ac.cy/el/schools/tmima-theologias

  

4. Μεταπτυχιακό πρόγραμμα θεολογικών σπουδών, Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου

Λεωφόρος Δανάης 2
8042 Πάφος
Κύπρος

Τηλ.: 96560489, 99234157

Ηλ. ταχ.: a.koutroumpeli@nup.ac.cy, t.alexandrakis@nup.ac.cy

Iστότοπος: http://www.nup.ac.cy/gr/courses/master-in-theological-studies/

 

5. Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ταχ. Κιβ. 20537
1678 Λευκωσία
Τηλ.: 22893880
Ηλ. ταχ.: bmg@ucy.ac.cy

Ιστότοπος: https://www.ucy.ac.cy/bmg/el/ 

 

Γ. Σχολές Βυζαντινής Μουσικής / Μουσικά Σχολεία  

 

1. Σχολή Βυζαντινής Μουσικής Ιεράς Μητρόπολης Πάφου

Τ.Θ. 60054, 8100 Πάφος

Τηλ.: 26821000

Ηλ. ταχ.: metropolis@impaphou.org, Tuxikos@impaphou.org

Iστότοπος: http://www.impaphou.org/

Υπεύθυνος: Χρίστος Δ. Αριστείδου 

 

2. Σχολή Βυζαντινής Μουσικής Μητρόπολης Κιτίου

Πνευματικό Κέντρο Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Κοντού, Λάρνακα

Τηλ.: 24652269 , 24815032

Ηλ. ταχ.: i.m.kitiou@logosnet.cy.net

Iστότοπος: http://imkitiou.org/

Υπεύθυνος: Ανδρέα Αβραάμ Βάβα 

 

3. Σχολή Εκκλησιαστικής και Παραδοσιακής Μουσικής «Ρωμανός ο Μελωδός» Ιεράς Μητρόπολης Λεμεσού

Iερά Μητρόπολις Λεμεσού
Αγίου Ανδρέου 306
Τ.Θ. 56091,3304, Λεμεσός

Τηλ.: 25864300

Ηλ. ταχ.: gramateia@imlemesou.org.cy

Iστότοπος: http://romanosmelodos.com/

Διευθυντής Σχολής: Πρωτ. Νικόλαος Λυμπουρίδης 

 

4. Παράρτημα Σχολής Εκκλησιαστικής και Παραδοσιακής Μουσικής

«Ρωμανός ο Μελωδός», Κυπερούντα, Ιερός Ναός Αγ. Μαρίνας

Τηλ.: 25532253

Iστότοπος: http://romanosmelodos.com/

Υπεύθυνος: Πρωτ. Ιωάννη Ιωάννου, Τηλ.: 25532253

Γραμματέας Σχολής: Βασίλειος Πηλαβάκης

 

5. Σχολή Εκκλησιαστικής Μουσικής «Όσιος Νείλος», Ιεράς Μητρόπολης Ταμασού και Ορεινής

Λεωφόρος Σταύρου Στυλιανίδη, 2642 Ἐπισκοπειό

Τηλ.: 22465465

Ηλ. ταχ.: imt@imtamasou.org.cy

Iστότοπος: www.imtamasou.org.cy

Υπεύθυνος: Πρωτ. Ανδρέας Σπυρίδης. 

 

6. Σχολή Βυζαντινής Μουσικής, Πολιτιστικό και Περιβαλλοντικό Ίδρυμα Ιεράς Μητρόπολης Μόρφου

Αγίων Βαρνάβα και Ιλαρίωνος 4

2731 Περιστερώνα Μόρφου

Τηλ.: 22823330, 22823360

Ηλ. ταχ.: politistiko@immorfou.org.cy 

 

7. Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μονής Κύκκου

Μετόχι Ιεράς Μονής Κύκκου «Άγιος Προκόπιος», Λευκωσία

Τηλ.: 22666565

Iστότοπος: http://imkykkou.org.cy/archives/2079

Υπεύθυνος Σχολής: Άριστος Θουκυδίδης

Υπεύθυνοι καθηγητές: Άριστος Θουκυδίδης, Ανδρέας Αβραάμ, Ανδρέας Παπανδρέου, Δρ. Χριστόδουλος Βασιλειάδης 

 

8. Σχολή Παραδοσιακής Μουσικής Αγία Σοφία

Iστότοπος: http://agiasofia-music.cy.net/

Υπεύθυνος καθηγητής βυζαντινής μουσικής: Νεκτάριος Ιωάννου

 

9. Μουσικό Σχολείο Λευκωσίας

Παγκύπριο Γυμνάσιο

Πλατεία Αρχ. Κυπριανού 1016, Λευκωσία

Τηλ.: 22343518

Ηλ. ταχ.: lyk-mousiko-lef@schools.ac.cy

Iστότοπος: http://mousiko-scholeio-lef.schools.ac.cy/

Υπεύθυνοι καθηγητές βυζαντινής μουσικής:

Δρ Χριστόδουλος Βασιλειάδης, Ευάγγελος Γεωργίου

Υπεύθυνος καθηγητής παραδοσιακής μουσικής: Ανδρέας Χριστοδούλου 

 

10. Μουσικό Σχολείο Λεμεσού «Μάριος Τόκας»

Λανίτειο Λύκειο

Λεωφόρος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄, Λεμεσός
Τηλ.: 25692080

Ηλ. ταχ.: lyk-mousiko-lem@schools.ac.cy

Iστότοπος: http://mousiko-scholeio-lem.schools.ac.cy/

Υπεύθυνος καθηγητής βυζαντινής μουσικής: Σωτήρης Νικηφόρου

Υπεύθυνος καθηγητής παραδοσιακής μουσικής: Ανδρέας Χριστοδούλου 

 

11. Μουσικό Σχολείο Πάφου

Γεωργίου Γρίβα Διγενή 7

8047 Πάφος

Τηλ.: 26933660, 26932413

Ηλ. ταχ.: lyk-mousiko-paf@schools.ac.cy

Iστότοπος: http://mousiko-scholeio-paf.schools.ac.cy/

Υπεύθυνος καθηγητής βυζαντινής μουσικής: Χρίστος Αριστείδου

Υπεύθυνος καθηγητής παραδοσιακής μουσικής: Σωκράτης Τερπίζης 

 

12. Μουσικό Σχολείο Αμμοχώστου

Λεωφ. Φώτη Πίττα 69Α, Τ.Κ. 35505. 5350 Φρέναρος, Κύπρος

Τηλ.: 23742853, 23820282

Ηλ. ταχ.: lyk-mousiko-amm@schools.ac.cy

Iστότοπος: http://mousiko-scholeio-amm.schools.ac.cy/

Υπεύθυνος καθηγητής βυζαντινής μουσικής: Ευάγγελος Γεωργίου

Υπεύθυνος καθηγητής παραδοσιακής μουσικής: Χριστόδωρος Μνάσωνος 

 

13. Μουσικό Σχολείο Λάρνακας

Λύκειο Αγίου Γεωργίου

Λεωφ. Γεωργίου Γρίβα Διγενή 101, 6043 Λάρνακα

Τηλ.: 24823383

Ηλ. ταχ.: mousiko-scholeio-lar@schools.ac.cy

Iστότοπος: http://mousiko-scholeio-lar.schools.ac.cy/

Υπεύθυνος καθηγήτρια βυζαντινής μουσικής: Ιωάννα Γκερμπεσιώτη

Υπεύθυνος καθηγητής παραδοσιακής μουσικής: Χριστόδωρος Μνάσωνος 

 

Δ. Χοροί Ιεροψαλτών και Χορωδίες βυζαντινής μουσικής 

 

1. Βυζαντινός Χορός Ιεροψαλτών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός»

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου

Τ.Θ. 21130, 1502 Λευκωσία

Τηλ.: 22554600, 22554611

Ηλ. ταχ.: pddemosth1@gmail.com

Υπεύθυνος: Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Δημοσθένους 

 

2. Βυζαντινή Χορωδία Ιεράς Μητρόπολης Πάφου

Τ.Θ. 60054, 8100 Πάφος

Τηλ.: 26821000

Ηλ. ταχ.: metropolis@impaphou.org, Tuxikos@impaphou.org

Iστότοπος: http://www.impaphou.org/

Υπεύθυνος: Χρίστος Δ. Αριστείδου

 

3. Χορωδία βυζαντινής μουσικής «Ρωμανός ο Μελωδός»

Iερά Μητρόπολις Λεμεσού
Αγίου Ανδρέου 306
3304 Λεμεσός

Τηλ.: 25864300

Ηλ. ταχ.: gramateia@imlemesou.org.cy

Iστότοπος: http://romanosmelodos.com/

Διευθυντής Σχολής: Πρωτ. Νικόλαος Λυμπουρίδης 

 

4. Βυζαντινός Χορός Ιεροψαλτών Ιεράς Μονής Κύκκου

Μετόχι Ιεράς Μονής Κύκκου «Άγιος Προκόπιος», Λευκωσία

Τηλ.: 22666565

Iστότοπος: http://imkykkou.org.cy/archives/2079

 

5. Χορός ψαλτών «Κύπριοι Μελωδοί»

Χοράρχης: Ευάγγελος Γεωργίου

Ηλ. ταχυδρομείο: evaggelosgeorgiou@gmail.com

 

Ε. Πολιτιστικά και Ερευνητικά Κέντρα / Ιδρύματα / Μουσεία 

 

1. Πολιτιστικό Κέντρο Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’

Πλατεία Αρχ. Κυπριανού, Τ.Θ. 21269,

1505 Λευκωσία

Τηλ.: 22430008

Ηλ. ταχ.:info@makariosfoundation.org.cy

Iστότοπος: http://www.makariosfoundation.org.cy/ 

 

2. Πολιτιστικό Ίδρυμα «Αρχάγγελος» Ιεράς Μονής Κύκκου

Τ.θ. 28192, Λευκωσία

Τηλ.: 22370002

Ηλ. ταχ.: kentromeleton@gmail.com

Iστότοπος: http://politistiko-idryma.org.cy/, www.imkykkou.com.cy 

 

3. Πολιτιστικό και Περιβαλλοντικό Ίδρυμα Ιεράς Μητροπόλεως Μόρφου

Αγίων Βαρνάβα και Ιλαρίωνος 4

2731 Περιστερώνα, Μόρφου

Τηλ.: 22823330, 22823360

Ηλ. ταχ.: politistiko@immorfou.org.cy 

 

4. Βυζαντινό Μουσείο Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’

Πλατεία Αρχ. Κυπριανού, Τ.Θ. 21269

1505 Λευκωσία

Τηλ.: 22430008

Ηλ. ταχ.:info@makariosfoundation.org.cy

Iστότοπος: http://www.makariosfoundation.org.cy/ 

 

5. Κυπριακή Επιτροπή Βυζαντινών Σπουδών

Λευκώνος 8, 1011 Λευκωσία

Ηλ. ταχ.:  info@kebys.org

Iστότοπος: http://www.kebys.org 

 

6. Βυζαντινολογική Εταιρεία Κύπρου

Τ.Θ. 24777
1303 Λευκωσία

Ηλ. ταχ.: secretary@byzantinistsociety.org.cy,  info@byzantinistsociety.org.cy

Iστότοπος: http://byzantinistsociety.org.cy/

 

7. Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών

Γλάδστωνος 6, 1095 Λευκωσία
Τηλ.: 22456319, 22456320

Ηλ. ταχ.: archeiokee@moec.gov.cy, apouradier_loizidou@moec.gov.cy

Ιστότοπος: http://www.moec.gov.cy/kee/ 

 

8. Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών

Τ.Θ. 21436, 1508 Λευκωσία

Τηλ.: 22432578  

Ηλ. ταχ.: cypriotstudies@gmail.com     

Ιστότοπος: http://www.cypriotstudies.org/, http://cypriotstudies.blogspot.com.cy/

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Αργυρού, Χ. (2011) Διδάσκοντας τη Βυζαντινή Κύπρο μέσα από τις πηγές: πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές για τη διδασκαλία της ιστορίας της Κύπρου κατά τη βυζαντινή περίοδο (Βιβλίο και ψηφιακός δίσκος πηγών για τον εκπαιδευτικό), Λευκωσία: Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων.

Βασιλειάδης, Χ. (1999) Τυπική Διάταξη της καθ' ημέραν Ακολουθίας, Λευκωσία: Εκδόσεις Ταϊσία.

Βασιλειάδης, Χ. (2012) Η συμβολή της εκκλησιαστικής μουσικής στο ποιμαντικό έργο της εκκλησίας, Διδακτορική διατριβή, Λευκωσία: Αγία Ταϊσία.

Βασιλειάδης, Χ. (2013) Δέκα μελέτες για την ψαλτική τέχνη, Λευκωσία: Αγία Ταϊσία.

Βασιλειάδης, Χ. (2014) Αναλύσεις χαρακτήρων ποιότητας βυζαντινής μουσικής, Αγία Ταϊσία.

Βασιλειάδης, Χ. (2015) Αθησαύριστες επιστολές του διδασκάλου της ψαλτικής τέχνης Οικονόμου Χαραλάμπους, Λευκωσία: Αγία Ταϊσία.

π. Δημοσθένους, Δ. (2002) ῾Το κλιτόν μέλος ως ενδεδειγμένος τρόπος ανάγνωσις του ευαγγελίου῾, στο Π. Χατζημάρκος & Κ. Κοκκινόφτας (επιμ.), Ύψίστου κλήσις, Εορταστικός Τόμος με την ευκαιρία της συμπλήρωσης σαράντα χρόνων λειτουργίας της Ιερατικής Σχολής Απόστολος Βαρνάβας, Λευκωσία, σ. 163-174.

π. Δημοσθένους, Δ. (2016) Η μελοποιία του Αρχιερατικού καιρού, Mεταπτυχιακή διατριβή, Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου, Πάφος.

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου (1994-2016) Κύπρια Μηναία (τομ. 1-11), Θεσσαλονίκη: Μέλισσα.

Ιωάννου – Βασιλείου, Δ. (2009) Το Δωδεκάορτο – Εικόνα: Η άλλη γλώσσα της Θεολογίας, Λευκωσία: Εκδόσεις Βιβλιεκδοτική.

Καλλίνικος, Θ. (1948) Εθνική ψαλμωδία: περιέχουσα τας φήμας και πολυχρονισμούς της Ιεράς Συνόδου Κύπρου, Δοξολογίας, Πολυχρονισμούς του Βασιλέως των Ελλήνων Παύλου Α' και δημώδη ελληνικά άσματα και άλλα, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1951) Κυπριακή λαϊκή μούσα, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1958) Νέον Αναστασιματάριον: περιέχον την εν ταις Κυριακαίς του ενιαυτού ψαλλομένην Αναστάσιμον Ακολουθίαν, 2η έκδ.,  Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1956) Δοξαστάριον, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1973) Μουσικός Λειτουργικός Θησαυρός: περιέχον άπαντα τα εν τη Ιερά Λειτουργία ψαλλόμενα, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1977) Ειρμολόγιον: περιέχον τα κυριώτερα αυτόμελα και όλας τας καταβασίας του ενιαυτού μετά των μεγαλυναρίων των Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1976) Μεθοδικός οδηγός: δια την εκμάθησιν της Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής, απαραίτητος δια τους σπουδαστάς των ωδείων, των παιδαγωγικών ακαδημιών, των εκκλησιαστικών σχολών και των ιεροψαλτών, Λευκωσία: [χ.ό.].

Καλλίνικος, Θ. (1977) Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάς, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1977) Μέγα θεωρητικόν εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής, Λευκωσία: [χ.ό.].

Καλλίνικος, Θ. (1977) Μέγα θεωρητικόν εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσική,. Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1978) Τριώδιον και ο Ακάθιστος Ύμνος, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καλλίνικος, Θ. (1984) Νεκρώσιμος Ακολουθία: περιέχουσα: Α'. Άπασαν την Νεκρώσιμον και Επιμνημόσυνον Ακολουθία, Β'. Την αυτήν εν Μουσικώ Κειμένω, Λευκωσία: [χ.ε.].

Καράς, Σ. (1986) Μέθοδος Ελληνικής Μουσικής: Θεωρητικόν Α΄-Β΄, Αθήνα: [χ.ε.].

Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου (2006) Η βυζαντινή μουσική και οι αναστάσιμοι ύμνοι. Πρακτικά συνεδρίου (Λευκωσία, 6 Μαϊου 2005), Λευκωσία: Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου.

Κιτρομηλίδου, Μ. (2001) Κυπριακά Δημοτικά Θρησκευτικά Ποιήματα από το Ανέκδοτο Χειρόγραφο του Εμμανουήλ Χριστοδούλου-Χατζηφιλίππου, Χουλιώτη. Λευκωσία: Κέντρο Μελετών, Ιεράς Μονής Κύκκου.

Κωνσταντίνου Γ. (1997) Θεωρία και Πράξη της Εκκλησιαστικής Μουσικής, Αθήνα: [χ.ε.].

Μιχαηλίδης, Σ. (2003) (c. 1981) Εγκυκλοπαίδεια της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας.

Νεοφύτου, Α. (2014) Λαϊκή λατρεία στην παραδοσιακή κοινωνία της Κύπρου. Οι γιορτές του Δωδεκαημέρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, Λευκωσία: Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών.

Παπαδόπουλλος, Θ. (επιμ.) (2005) Iστορία της Kύπρου, τ. Γ´, Βυζαντινή Kύπρος, Λευκωσία: Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ´.

Παπαδοπούλου, Θ. (2010) Εκκλησιαστική Σάλπιγξ: άπαντα τα βυζαντινομουσικολογικά Στυλιανού Χουρμουζίου, Λευκωσία: Θεόδωρος Παπαδόπουλος.

Παπασάββας, Ν. (2000) Μεθοδική διδασκαλία της εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής, Λεμεσός: Παπασάββας Νίκος.

Πρωτοπαπά, Κ. (2012) Τα έθιμα του θανάτου στην παραδοσιακή κοινωνία της Κύπρου. Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, Λευκωσία: Κέντρο Επιστημονικών  Ερευνών: Λευκωσία.

Πρωτοπαπά, Κ. (2009) Έθιμα της γέννησης στην παραδοσιακή κοινωνία της Κύπρου, Λευκωσία: Κέντρο Επιστημονικών  Ερευνών: Λευκωσία.

Σοφοκλέους, Α. Κ. (2009) Στυλιανός Χουρμούζιος: Εκπαιδευτικός, δημοσιογράφος, πρωτοψάλτης, λογοτέχνης, Λευκωσία: Ι.Μ.Μ.Ε. Intercollege.

Σοφοκλέους, Α. Κ. (επιμ.) (2010) Ο πάππος και η δισέγγονη / Στυλιανού Χουρμούζιος, Λευκωσία: Εν Τύποις.

Χαραλάμπους, Ο. (1940) Βυζαντινής μουσικής χορδή: θεωρητικόν, Πάφος: Ιερά Μητρόπολις Πάφου.

Χατζησολωμού, Σ. Ι. (1975) Βυζαντινή θεία λειτουργία: περιέχουσα άπαντα τα εν τη θεία και ιερά λειτουργία ψαλλόμενα εμπεπλουτισμένη δια σπουδαιοτάτου και εξαιρέτου χρείας περιεχομένου, καταρτισθείσα κατά τα κλασσικά πρότυπα της ιεράς μουσικής της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας, Λευκωσία: [χ.ε.].

Χατζησολωμού, Σ. Ι. (2003) Ασματική Ακολουθία της Υπεραγίας Θεοτόκου της Αποκαλύψεως, Λευκωσία: Ιερά Βασιλική και Σταυροπηγιακή Μονή Κύκκου.Χατζησολωμού, Σ. Ι. (2004) Βυζαντινός Ακάθιστος Ύμνος: ήτοι ασματική ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου καταρτιθείσα κατά τα κλασσικά πρότυπα της ιεράς μουσικής της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας, Λευκωσία: Έκδοσις Ιεράς Μονής Κύκκου.

Χατζησολωμού, Σ. Ι. (2005) Βυζαντινός Όρθρος: ήτοι ασματική ακολουθία περιέχουσα άπαντα τα κατά τον όρθρον των Κυριακών κυρίως ψαλλόμενα καθώς και τα ουσιωδέστερα εκ του αναστασιματαρίου και άπαντα τα εκ του ειρμολογίου των τε ακινήτων και κινητών εορτών, καταρτισθείσα κατά τα κλασσικά πρότυπα της Ιεράς Μουσικής της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας και κατά το αρχαίον και σεμνοπρεπές ύφος της Μεγάλης Εκκλησίας, Λευκωσία: Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου.

Χατζησολωμού, Σ. Ι. (2006) Βυζαντινή Αγία και Μεγάλη Εβδομάς: ήτοι ασματική ακολουθία της Εβδομάδος των Παθών του Κυρίου καθώς και της Λαμπροφόρου Αναστάσεως μετά τε της τυπικής διατάξεως καταρτισθείσα κατά τα κλασσικά πρότυπα της ιεράς μουσικής της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας και κατά το αρχαίον και σεμνοπρεπές ύφος της Μεγάλης Εκκλησίας, Λευκωσία: Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου.

Χατζησολωμού, Σ. Ι. (2006) Βυζαντινόν Εορτολόγιον: ήτοι δοξαστάριον του Όρθρου του όλου ενιαυτού των τε ακινήτων και κινητών εορτών μετά των κυριωτέρων στιχηρών των Αίνων καταρτισθέν κατά τα κλασσικά πρότυπα της ιεράς μουσικής της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας και κατά το αρχαίον και σεμνοπρεπές ύφος της Μεγάλης Εκκλησίας μετά άκρως ενδιαφέροντος μεσαιωνικού παραρτήματος, Λευκωσία: Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου. 

Χατζησολωμού, Σ. Ι. (2006) Εγχειρίδιον ιστορίας, βυζαντινής μουσικής, υμνολογίας, λειτουργικής, τυπικού εκκλησίας, απαγγελίας αναγνωσμάτων, Έμπα, Πάφος: [χ.ε.]. 

Χατζησολωμού, Σ. Ι. (2007) Βυζαντινός εσπερινός: περιέχων άπαντα τα του Μεγάλου Εσπερινού, του Εσπερινού της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, της Λειτουργίας των Προηγιασμένων, του Μεγάλου Αποδείπνου, καθώς και τα κυριώτερα του Εσπερινού του εορτολογίου του όλου ενιαυτού, των τε ακινήτων και κινητών εορτών, ήτοι των Μηναίων, του Τριωδίου και Πεντηκοσταρίου, κατά τα κλασσικά πρότυπα της ιεράς μουσικής της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας και κατά το αρχαίον και σεμνοπρεπές ύφος της Μεγάλης Εκκλησίας, Λευκωσία : Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου. 

Χουρμούζιος, Σ. (1922) Η Νεκρώσιμος Ακολουθία: κατά το τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, Λευκωσία: Τυπογραφείον "Θεσσαλονίκης".

Χουρμούζιος, Σ. (1924)Μέθοδος προς ταχείαν εκμάθησιν της βυζαντινής μουσικής, Λευκωσία: Τύποις Θεσσαλονίκης.

Χουρμούζιος, Σ. (1934) Ο Δαμασκηνός: ήτοι θεωρητικόν πλήρες της βυζαντινής μουσικής, μετά γυμνασμάτων προς πρακτικήν διδασκαλίαν εν τω τέλει, Λευκωσία: Τύποις Μουσών.

Χουρμούζιος, Σ. (1934) Εθνική Μούσα: Τυπική Διάταξις, Κύπρος: [χ.ε.].

Χουρμούζιος, Σ. (1936) Μέθοδος προς εύκολον διδασκαλίαν της Βυζαντινής Μουσική,. 2η έκδ., Λευκωσία: Τύποις Μουσών.

Demetriou, C. I. (2002) ‘Die Musikalische Praxis der Griechisch-Orthodoxen Kirche Zyperns und ihre Hauptvertreter (14.-20. Jahrhundert)’, Eπετηρίδα Kέντρου Eπιστημονικών Eρευνών, 28, pp. 43-63.

Demetriou, C. I. (2007) Spätbyzantinische Kirchenmusik im Spiegel der zypriotischen Handschriftentradition. Studien zum Machairas Kalophonon Sticherarion A4, Frankfurt am Main.

Jakovljevic, A. (1990) Catalogue of Byzantine Chant Manuscripts in the Monastic and Episcopal Libraries of Cyprus, Nicosia: Cyprus Research Centre.

Metcalf, M. D. (2009) Byzantine Cyprus (491–1191), Nicosia: Cyprus Research Centre.

Polyniki, A. (2011) From wedding dance floors to music classrooms: Narratives of Learning to Play Traditional Music Instruments Amongst Greek Cypriots (1930-2010), PhD thesis, Reading: University of Reading.

Ιστότοποι:

Χορωδία Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός»

https://www.youtube.com/user/1demosth

Βυζαντινή χορωδία «ΡΩΜΑΝΟΣ Ο ΜΕΛΩΔΟΣ» της Ιεράς Μητροπόλεως Λεμεσού

https://www.youtube.com/watch?v=dGq7i6mcJ_o&list=PLjITXn39PN3ZOHRD6-WRcexBabJdb7Wpt

Ιερά Μονή Κύκκου

https://www.youtube.com/user/mkykkou

Σχολή Παραδοσιακής Μουσικής «Αγιά Σοφιά»

https://www.youtube.com/channel/UClDJtUVHgCS7G6pByjBiZFg

Μουσικό Σχολείο Λευκωσίας

https://www.youtube.com/user/musicschoolnicosia

 

Επικοινωνία:

Δρ. Ιωάννης A. Ηλιάδης

Βυζαντινολόγος - Ιστορικός Τέχνης

Διευθυντής Βυζαντινού Μουσείου και Πινακοθήκης Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄, Λευκωσία

Στοιχεία επικοινωνίας:

Ηλ.ταχυδρομείο: ioanniseliades@gmail.com

Τηλέφωνο: 22430008

 

Δρ. Αντιγόνη Πολυνείκη

Μουσικολόγος

Λειτουργός Κυπριακής Εθνικής Επιτροπής UNESCO

Στοιχεία επικοινωνίας:

Ηλ.ταχυδρομείο: apolyniki@culture.moec.gov.cy


Φωτογραφικό Αρχείο

Photo (EN/GR) (Template) *****
Photo (EN/GR) (Template) *****
Photo (EN/GR) (Template) *****
Photo (EN/GR) (Template) *****
Photo (EN/GR) (Template) *****
Photo (EN/GR) (Template) *****
Photo (EN/GR) (Template) *****
Photo (EN/GR) (Template) *****